Śladami Barei - 2022
Pierwszą naszą grą miejską w 2022 roku było gra zorganizowana z okazji 45-lecia dzielnicy Ursynów. Uczestniczki i uczestnicy grali o przydział mieszkania w dzielnicy. Wystarczyło dołączyć do brygady pracowniczej lub zapisać się na odpowiednią listę.
Cała gra utrzymana była w klimacie PRL. Nie zabrakło malucha, przebrań z lat 70./80, kolejek czy absurdalnych sytuacji rodem z komedii Barei.

Akademia Elfów Świętego Mikołaja - 2021

Akcja Aktywizacja! - 2021
Kapliczki ukryte w bramach międzywojennych kamienic, bazar Różyckiego działający od ponad stu lat czy ulice pełne sztuki ulicznej i klimatycznych knajpek – czyli Stara Praga w kilku słowach. Mieszkańców i miłośników dzielnicy przez lata smucił pogarszający się stan miejsc przesiąkniętych historią, dlatego też czas na zmianę!
Akcja Aktywizacja! to gra miejska dla dzieci i dorosłych, w ramach której uczestnicy zmierzyli się z 6 zadaniami. Współpracowali z innymi graczami, wspólnie rozwiązywali problemy, z którymi na co dzień zmagają się mieszkańcy i mieszkanki Starej Pragi. Przy okazji odwiedzili miejsca charakterystyczne dla Starej Pragi, poznali ich historię i dowiedzieli się, jak się tutaj mieszka!

Akademia Strachów - 2021

Zaginiony Skarb Wiecha - 2021
Nietypowe odkrycie przy ul. Stalowej 1 w Warszawie! W dawnej kawiarni słynącej ze sprzedaży cukierków znaleziono stary kufer. Śledczy donoszą, że jego zawartość jest ściśle tajna. Choć niejaki podkomisarz Krówka, przekazując tę informację mediom, na wzmiankę o skarbie poklepał się po brzuchu, a niektórzy świadkowie donoszą, że nawet pociekła mu ślinka! Krówka dodał także, że sprawa nadal się ciągnie i nie może podać więcej informacji. Jednak nasi dziennikarze w trakcie prywatnego dochodzenia odkryli, że kawiarnia była prowadzona przez wyjątkowego warszawiaka – Stefana „Wiecha” Wiecheckiego. Wiechecki był felietonistą, dziennikarzem, a także twórcą teatralnym uwielbianym przez wszystkich mieszkańców stolicy. Doszło jednak do kradzieży skarbu z posterunku policji. Za kradzieżą stoi najprawdopodobniej znany warszawski rzezimieszek Tomasz Rudakita. Zrozpaczony podkomisarz Krówka, który odpowiadał za pilnowanie kufra, prosi wszystkich odważnych mieszkańców Warszawy, aby pomogli w odnalezieniu skarbu!
Zaginiony Skarb Wiecha to letni cykl gier w Pasażu Stefana Wiecheckiego ‘Wiecha’ dla całych rodzin. Gry odbyły się lipcu i sierpniu 2021 roku.

Wakacyjna Akademia Magii - 2021






Różnorodne jest piękne! - 2021
Witajcie w roku 2050! Dziś świat mierzy się z wieloma problemami – mimo że udało się nam uporać z pandemią, świat stanął w obliczu kryzysu klimatycznego. W dodatku skala hejtu, nietolerancji i braku akceptacji dla innych osób jest przerażająca. A przecież różnorodne jest piękne!
Dzięki podróży w czasie udało się to zmienić! Podczas tej gry drużyny odwiedziły 6 miejsc, a wiedzę, którą zdobyły, przekazały swoim rówieśnikom, rodzinie i przyjaciołom. A przy okazji dowiedział się, co to znaczy być tolerancyjnym.
Gra odbyła się 8 maja w Centrum Praskim Koneser. Projekt był współfinansowany przez miasto stołeczne Warszawę. Więcej informacji na www.zwalcznude.pl/widze-reaguje-zmieniam

Zostań Ambasadorem_ką Dostępności - 2021

Wiecie, że co szósty warszawiak lub warszawianka to osoba z niepełnosprawnością?
Domyślamy się, że gdy idziecie do szkoły, nie musicie szczegółowo planować całej trasy. Nie przejmujecie się wysokimi krawężnikami i innymi barierami. A z jakimi przeszkodami spotykają się w swoim codziennym życiu osoby z niepełnosprawnościami?
Nasza kolejna gra miejska dla rodzin w ramach projektu Widzę-Reaguję-Zmieniam dotyczyła właśnie dostępności i niepełnosprawności. Drużyny odwiedziły 6 punktów gry rozmieszczonych na mapie. Na każdym z nich przygotowaliśmy zadanie, które przybliżyło do zostania ambasadorami_kami dostępności!
Gra odbyła się 8 maja w Centrum Praskim Koneser i była współfinansowana przez miasto stołeczne Warszawę. Szczegóły na www.zwalcznude.pl/widze-reaguje-zmieniam
Zostań Strażnikiem_czką Planety Ziemi - 2021
W ramach projektu Widzę-Reaguję-Zmieniam zorganizowaliśmy grę ekologiczną o nazwie Zostań Strażnikiem_czką Planety Ziemi! Gracze szukali Kryzysu Klimatycznego, który zaatakował naszą planetę. Ich zadaniem było pokonanie go i uratowanie Ziemi.
Gra odbyła się 21 marca na terenie Pragi-Południe oraz 15 maja na Wawrze. Projekt był współfinansowany przez miasto stołeczne Warszawę. Więcej informacji na www.zwalcznude.pl/widze-reaguje-zmieniam

Wydarzenia 2020
Akademia Elfów Świętego Mikołaja - 2020

Święty Mikołaj wraz ze swoimi reniferami, elfami i pomocnikami utknął na biegunie północnym – niestety koronawirus nie oszczędził jego ekipy. Ze względu na to, że przygotowania do Gwiazdki będą w części zdalne, może zabraknąć energii świątecznej, która napędza sanie. Dzieci z całego świata, w tym z Polski, stanęły przed nie lada wyzwaniem – muszą uratować święta i sanie Mikołaja! Czy sobie poradzą? I w jaki sposób zrobić to z domu?
Odpowiedzi na te pytania dzieci poznły podczas Akademii Elfów Świętego Mikołaja, czyli specjalnej, bezpłatnej gry świątecznej. W dwa weekendy w grudniu dzieci mogły wziąć w grze online na Facebooku. Animatorzy i animatorki Fundacji Zwalcz Nudę przygotowali filmy z zadaniami. Dzieci odbierały paczki z materiałami przed grą i później świetnie bawił się w gronie swoich najbliższych.
Więcej informacji znajdziecie tutaj -> www.zwalcznude.pl/elfy
Gra w Galerii zaklęta - 2020
W sobotę, 29 września, wspólnie z Galerią Północną przygotowaliśmy grę miejską „Gra w Galerii zaklęta”. Każda z drużyn otrzymała specjalny indeks do zbierania punktów za poszczególne zadania. Mali czarodzieje poznali też podstawowe zaklęcia oraz tajniki magicznej wiedzy z różnych departamentów magii, którym przewodniczyli uwielbiane przez najmłodszych postaci m.in. Alicja w Krainie Czarów, Profesor Snape z Hogwartu czy Wróżka Dzwoneczek.
Ale to jeszcze nie koniec atrakcji! Na wyznaczonym stoisku małe dziewczynki mogły zapleść sobie kolorowe warkoczyki, które sprawiły, że poczuły się jak prawdziwe czarodziejki! To wszystko w bajkowej i magicznej scenerii. Niesamowitą atmosferę dodatkowo podkreśliły niezwykłe występy iluzjonisty, który zaskoczył i rozbawił nie tylko najmłodszą publikę.
Szczególnie dbaliśmy o bezpieczeństwo podczas wydarzenia, dlatego na miejscu dostępne były płyny dezynfekcyjne, maseczki, zachowywaliśmy również odpowiednie odstępy.

Z Galerią przez świat - 2020

W sobotę, 27 czerwca wspólnie z Galerią Północną przygotowaliśmy wyjątkową grę miejską, podczas której na każdą z drużyn czekały liczne zadania wymagające od uczestników zaangażowania zmysłów dotyku, słuchu i wzroku . Okazały się one niezbędne do odgadnięcia tajemniczych szyfrów, zagadek oraz innych zadań dotyczących każdego z 7 kontynentów świata! Z Galerią przez świat było doskonałą okazją, aby szybko powtórzyć sobie lekcje geografii oraz przypomnieć o wyjątkowych miejscach i zwyczajach na całym świecie.
Oprócz gry miejskiej przygotowaliśmy również warsztaty tworzenia orientalnych bransoletek i naszyjników z afrykańskich koralików, a na najmłodszych czekały pokazy ogromnych baniek mydlanych pod gołym niebem – w ogrodzie na dachu galerii.
Szczególnie dbaliśmy o bezpieczeństwo podczas wydarzenia, dlatego na miejscu dostępne były płyny dezynfekcyjne, maseczki, zachowywaliśmy również odpowiednie odstępy.
Wydarzenia 2019
Akademia Elfów Świętego Mikołaja - 2019
Elfie ministerstwo na alarm biło – co się w ich raporcie kryło!
Tylko komputery dzieciom w głowie – Mikołaj na to prezentami nie odpowie!
Na grę miejską zaprosiliśmy, wspólnie magię świąt odzyskaliśmy!
W tym roku razem z pomocnikami Świętego Mikołaja, gracze odzyskali magię świąt, która zgubiła się we współczesnym, przeładowanym technologią świecie. Uczestnikom udało się przekonać Mikołaja, że dzieci nadal wyczekują świąt Bożego Narodzenia.
W czterech grach pt. Akademia Elfów Świętego Mikołaja łącznie udział wzięło 800 osób! Wydarzenia odbyły się na Białołęce, Ochocie, Wawrze i Bielanach. Projekt był współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Podczas tegorocznych trzech gier miejskich bawiło się z nami 800 osób!

Akademia Strachów - 2019
Panie i Panowie drodzy, oto Wasza chwila grozy! Kapitan Warszawa wraz z naczelnym wampirem wprost z Rumunii, Hrabią Draculą zaprosił do wspólnej zabawy! W naszej grze miejskiej udział wszystkie straszydła z Warszawy i okolic – duchy, wampiry, kościotrupy, baby jagi, zombie, wiedźmy, trolle, białe damy, truposzki i strzygi! Zagwarantowaliśmy Wam atrakcje wprost z najstraszniejszych lochów, strychów i zamczysk. Zwykłym śmiertelnikom dobrze radziliśmy, aby przebierali się za upiora, dzięki czemu mogli wtopić się w tłum a straszydła mogły wziąc uczestników gry za swoich pobratymców! Jeśli nie zdecydowaliście się na ten ruch, kto wie, może grę miejską zakończyliście jako prawdziwe maszkary…
Wydarzenie odbyło się w ramach projektu Aktywna Rodzina – Kapitan Warszawa w świecie bajek, dofinansowanego ze środków m.st. Warszawy.
Aktywna Rodzina - 2019
Aktywna Rodzina – Kapitan Warszawa w świecie bajek! to kontynuacja działań z roku 2018. Projekt był współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy. W ramach projektu uczestnicy brali udział w wyzwaniach i zadaniach, nawiązujących do znanych i lubianych bajek, ucząc się przy tym i zdobywając nowe umiejętności.
W ramach projektu odbyły się następujące gry miejskie:
- Bemowo – bajki Jana Brzechwy
Być może nie znamy się osobiście, ale na pewno już kiedyś mieliśmy okazję o sobie słyszeć. Łączy nas to samo miasto i mnóstwo słów, które zebrałem dla Was w wiersze. Może znacie „Na straganie” albo „Kaczkę dziwaczkę”? Możecie wierzyć lub nie, ale to właśnie spod mojego pióra wyszły te wierszyki. Tak! Jestem Jan Brzechwa we własnej osobie! Zastanawiacie się pewnie dlaczego się do Was zwracam w tym pięknym, lipcowym dniu. Muszę przyznać, że sprawa jest bardzo poważna. Chodzi oczywiście o moje wiersze. Ostatnio jakieś złe chochliki drukarskie mącą w nich okropnie. Nic nie dzieje się w nich tak, jak to napisałem. Gubią się słowa, a wersy przestały się rymować. Zupełnie nie wiem co mam zrobić w tej sytuacji! Polecono mi, aby zwrócić się właśnie do Was, przyjaciół Kapitana Warszawy. Słyszałem, że już niejeden problem rozwiązaliście i nie boicie się żadnych wyzwań. Musicie mi pomóc! Tylko w Was nadzieja na uratowanie moich wierszy!
To jak, podejmiecie wyzwanie?
- Praga-Południe – Akademia Pana Kleksa
Tym razem Ambroży Kleks postanowił wpaść na piknik z okazji Narodowego Dnia Sportu, a każde dziecko wie, że gdzie jest Pan Kleks tam nie ma nudy! Podczas gry miejskiej – Turnieju o Złote Piegi – mogliście spróbować swoich sił w różnych dyscyplinach sportowych, wziąć udział w treningach i zawodach. Nie zabrakło również zwariowanych atrakcji wprost z Akademii Pana Kleksa, m.in. malowania piegów! Sprawdziliśmy – Pan Kleks miał rację mówiąc, że „piegi doskonale działają na rozum i chronią od kataru”!
- Praga-Północ – Sąsiad potrzebny od zaraz
Czy pamiętacie dwóch szalonych sąsiadów z kreskówki, którzy potrafili poradzić sobie – w nietypowy zazwyczaj sposób – z każdym remontem i naprawą? Wróciliśmy do nich sercem i prosimy o pomoc! Wasi sąsiedzi przeprowadzają wielki remont i jak to zwykle w takich sytuacjach bywa, zabrakło im materiałów i narzędzi. Ostatnią nadzieją byliście Wy – życzliwi sąsiedzi z Pragi Północ, którzy pomogli dokończyć renowację. Dziękujemy za Waszą pomoc!
- Śródmieście – Dzwoneczek ratuje planetę
Jeśli właśnie to czytacie to oznacza nic innego niż to, że postanowiliście podjąć wyzwanie i pragniecie zostać Strażnikami Przyrody! Wszystkie wróżki i wróże z Nibylandii bardzo cieszą się na ten dzień i już od dłuższego czasu trzepoczą skrzydełkami z radości. Wiem o tym, bo sama jestem jedną z nich. Mam na imię Dzwoneczek, jestem cynką, przyjaciółką Piotrusia Pana oraz Kapitana Warszawa! Ogromnie miło mi Was powitać w ten wspaniały dzień. Mam nadzieję, że już niedługo będziemy mogli razem zrobić wiele dobrego dla naszej planety!
- Targówek – W 180 minut dookoła Europy
Czołem drodzy przyjaciele! Cieszę się, że znowu się spotykamy. Udało się Wam zebrać siły na kolejną porcję przygód? Jestem przekonany, że tak, tym bardziej, że nastał już piękny czas wakacji! A co to oznacza? Oczywiście dużo słońca, zimne lody, przygody i podróże! Podczas dzisiejszej misji skupimy się szczególnie na tych dwóch ostatnich rzeczach. Zgłosił się do mnie ostatnio mój dobry przyjaciel pochodzący z Anglii. Najpewniej kojarzycie go z jego nieco szalonego zakładu, którego warunkiem miało być odbycie podróży dookoła świata w 80 dni. Wiecie o kogo chodzi? Tak, Fileas Fogg we własnej osobie! Tak jak wspomniałem, Fogg zgłosił się do mnie z propozycją wspólnego odbycia tej niezwykłej podróży. W trakcie rozmów na temat zakładu okazało się jednak, że znajomi Fogga chcą zmiany warunków zakładu. Zaproponowali mu wyzwanie z pozoru nieco łatwiejsze niż opłynięcie globu, jednak wymagające tyle samo odwagi i podróżniczego zacięcia. Aby wygrać zakład Fileas Fogg musi odbyć podróż przez kraje Europy w jak najkrótszym czasie. Jest on pewny swoich umiejętności, więc z pełnym przekonaniem przyjął zaproponowane warunki. W związku tym Fogg poszukuje radosnych kompanów do towarzystwa w trudach podróży. Zarekomendowałem mu Was, bo wiem, że jesteście zawsze gotowi na nowe przygody i wyzwania. Spakujcie plecaki, zabierzcie przyjaciół i wyruszajcie razem z nami!
- Wawer – Poszukiwania zaginionego zegarka
Witajcie w agencji „Różowe Okulary”! Jestem Detektyw Pozytywka i zajmuję się sprawami pozornie nie do rozwiązania, zarówno w mojej opowieści, jak i w świecie innych bajek. Zazwyczaj to właśnie mnie Babcia prosi o rozwikłanie zagadek, ale tym razem moja agencja ma pełne ręce roboty i nie mogłem wziąć na siebie sprawy zaginionego zegarka. Jednak jako kolega po fachu mogę Wam zdradzić mój sposób na rozwiązywanie zagadek w tym bajkowym świecie. Kluczem do znalezienia odpowiedzi jest RETROSPEKCJA. Wiecie co to oznacza? Retrospekcja to spojrzenie w przeszłość, przypominanie sobie przeszłych wydarzeń lub przeżyć. Dzięki temu łatwiej możemy dojść do tego kiedy Babcia miała swój zegarek, a w którym momencie został on zgubiony. Dobrze Wam radzę, prześledźcie drogę Babci tego dnia, w którym zaginął zegarek. To może Wam podpowiedzieć, gdzie należy go szukać. Powodzenia!
- Ursynów – Dzień Czekolady
Zagadki, tajemnice, sekrety i niesamowite przygody! Kapitan Warszawa zaprosił wszystkich mieszkańców Ursynowa do wzięcia udziału w pasjonującej grze miejskiej, inspirowanej książką i filmem „Dzień Czekolady”. Udało Wam się – nie pozwoliliście, aby zła Wiedźma dopadła Monikę i Dawida! Dawid i Monika – bohaterowie filmu „Dzień Czekolady” (premiera odbyła się 31 maja 2019 r.), którym inspirowana była gra na Ursynowie potrzebowali Waszej pomocy! Była to ich ostatnia szansa na ocalenie przed okropną Wiedźmą. Aby tego dokonać potrzebowali pomocy Skoczka Czasu, który oczekiwał wysokiej zapłaty w sztabkach czekoladowych. Dawid i Monika sami nie daliby rady zdobyć ich aż tak dużo, tym bardziej, że z ich pozyskaniem wiąże się pewna legenda. Na szczęście jednak znalazły się osoby, które podjęły się tego wyzwania. Dziękujemy!
gry miejskie w 2018 roku
Akademia Elfów Świętego Mikołaja - 2018
Akademia Elfów Świętego Mikołaja to seria świątecznych gier miejskich we wspaniałej, magicznej atmosferze, z prawdziwymi śnieżynkami, elfami i innymi pomocnikami Mikołaja, a także nim samym! Podczas każdej gry, uczestnicy mają do wykonania misję – w tym roku, za pomocą wehikułu czasu, przenosimy ich 100 lat wstecz. Celem graczy będzie odnalezienie magii świąt i zorganizowanie świątecznego przyjęcia w klimacie lat 20. ubiegłego wieku. Grom towarzyszyły oczywiście niesamowite animacje choinkowe. W wydarzeniach łącznie wzięło udział 600 osób. W 2018 roku przygotowaliśmy 3 wydarzenia:
- 6 grudnia w Galerii Północnej,
- 8 grudnia w Ferio Wawer,
- 15 grudnia na Pradze-Południe (Plac Szembeka i wzdłuż ulicy Grochowskiej).
Projekt był współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.
Akademia Strachów - 2018
Akademia Strachów do Halloweenowa gra, która realizowana była w ramach projektu Aktywna Rodzina – Kapitan Warszawa w świecie bajek!, współfinansowanego przez Miasto Stołeczne Warszawę. Gra odbyła się na Ochocie – na Polu Mokotowskim.
Witamy Was upiornie w naszej Akademii Strachów im. Draculi! Nasza szkoła dla potworów została założona przez członków starego europejskiego rodu wampirów, którzy zapragnęli stworzyć miejsce służące kształtowaniu okropnych charakterów. Akademia każdego roku od prawie 600 lat przyjmuje pod swoje skrzydła upiory najróżniejszych gatunków – czarownice, wilkołaki, zombiaki, duchy, a także te wielokształtne potwory z najdalszych zakątków globu. Naczelną zasadę naszej Akademii stanowi wzajemny szacunek – w końcu każdy z nas jest upiorem na swój sposób! Naszą misją jest znalezienie w każdym studencie tej potwornej iskierki, która pozwoli mu stać się w przyszłości postrachem całych miast i wiosek! Dzisiaj będziecie mieli niepowtarzalną okazję stać się częścią społeczności Akademii.
Zanim to jednak nastąpi poddamy Was kilku próbom, ponieważ tylko najstraszniejsze potwory mogą dostąpić tego zaszczytu! W ten niezwykły Halloweenowy wieczór dowiedziecie swoich upiornych umiejętności, przetestujecie umysł i wszystkie zmysły. Aby tego dokonać odwiedzicie 6 Potwornych Katedr, w których będą na Was czekali Profesorowie Akademii Strachów – to właśnie oni ocenią Wasze starania. Od każdego wykładowcy możecie otrzymać maksymalnie 5 punktów za realizację wyzwania. Im więcej punktów zdobędziecie, tym większa szansa na oficjalny indeks Akademii! Trzymamy za Was nasze gnijące kciuki!
Aktywna Rodzina - Kapitan Warszawa w świecie bajek!
Projekt Aktywna Rodzina był realizowany w 2018 roku już po raz szósty. Głównym bohaterem całego projektu jest super-bohater – Kapitan Warszawa, który w tym roku zabierał uczestników wszystkich wydarzeń do świata bajek. Każde z wydarzeń miało konkretny motyw – jest to albo konkretna bajka, albo postać, wątek, autor itp. W związku z tym podczas gier w 2018 roku zadaniem graczy było na przykład odwrócenie biegu wydarzeń w bajce Andersena o ołowianym żołnierzyku lub ruszyć w podróż wspólnie z Pippi Langstrumpf. Uczestnicy brali także udział w pirackich piknikach, wykonywali rycerskie zadania, wymyślali własne bajki i opowieści oraz własnoręcznie tworzyli zabawki inspirowane znanymi i lubianymi bajkami.
Projekt był współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Gry, które odbyły się w ramach projektu:
- Praga-Północ – Pippi Langstrumpf
Drużyno Kapitana Warszawy, tym razem wyruszymy na spotkanie z mocą przygód w towarzystwie nieco ekscentrycznej i niepokornej dziewczynki o imieniu Pippi. W świecie naszej bohaterki spotkacie się z różnymi niecodziennymi zwyczajami i sprawdzicie jak radzić sobie w trudnych sytuacjach.
- Teren Nadwiślański – Księga Dżungli – chrońmy zwierzęta!
Drużyno Kapitana Warszawy spotkajmy się by poznać zwyczaje panujące w dżungli! Wspólnymi siłami będziemy przemierzać zakątki dzikiej natury i ruszymy na ratunek zagrożonym zwierzętom. Wysłuchamy mądrych rad niedźwiedzia Baloo, tygrys Shere Khan pokaże jak nie dać się żywiołom, a troskliwą opieką otoczy Was wilczyca Raksha. Przyjdźcie na spotkanie z „Księgą dżungli”!
- Bielany – Piotruś Pan
Nadchodzi kolejna przygoda! Już 26 sierpnia będziecie musieli stawić czoła wyzwaniom, które przygotował dla Was jedyny w swoim rodzaju Piotruś Pan! Przybywa on do stolicy w poszukiwaniu dzielnych dzieciaków do swojej drużyny, aby w niedalekiej przyszłości zmierzyć się z Kapitanem Hakiem i jego załogą. Sprawa jest poważna, więc nie zwlekajcie! Zbierzcie drużynę i sprawdźcie swoje siły, jako część kompanii Piotrusia Pana!
- Praga-Południe I – Ołowiany żołnierzyk
Dzielni pomocnicy Kapitana Warszawy! Słyszałem wiele wspaniałych historii o Waszych dotychczasowych wyczynach, dlatego zwracam się do Was z ogromną prośbą. Nazywam się Hans Christian Andersen. Pewnie znacie niektóre z moich opowiadań, jak „Brzydkie Kaczątko” czy „Księżniczka na ziarnku grochu”. Tym razem jednak chciałbym prosić Was o pomoc w sprawie mojego innego bohatera – ołowianego żołnierza. W mojej opowieści doświadczył wiele nieprzyjemności, chociaż wcale na to nie zasługiwał… Dlatego też chciałbym odmienić jego los, ale nie uda mi się to bez Waszej pomocy! Wejdźcie w świat ołowianego żołnierzyka i zmieńcie bieg tej historii według własnego scenariusza!
- Praga-Południe II – Asterix i Obelix
Czy znasz to uczucie, jak miłość od pierwszego wejrzenia? Jeśli tak, to wiesz co przeżywa uczuciowy Romantiks, którego wybranką serca została piękna Greczynka! Niestety na drodze zakochanego po uszy Gala stanął rzymski rywal Brutus, któremu niewiasta została przyrzeczona. Serce wybranki zdobyć może jedynie zwycięzca olimpijskich zawodów budząc powszechny szacunek i zachwyt. Do pomocy w przygotowaniu formy stawili się wierni towarzysze Gala- Asterix i Obeliks, ale bez dodatkowej pomocy nie przygotują wszechstronnie przyjaciela. Na ratunek został wezwany Kapitan Warszawa, który zobowiązał się zbudować sztab trenerski dla cierpiącego z miłości Romantiksa. Czy to Wy podejmiecie wyzwanie sportowe? Niech śmiałkowie zjawią się 15 września na błoniach Stadionu Narodowego! Do zobaczenia w duchu sportowym!
- Ursynów – Sąsiedzi
Zapewne znacie bajkę o dwóch majsterkowiczach, posiadających może i niewielkie umiejętności, ale ogromną determinację w rozwiązywaniu problemów. Bohaterowie zwrócili się do mnie ostatnio z prośbą o pomoc, dowiedzieli się bowiem, że mam takich wspaniałych pomocników jak WY, którym nie są straszne żadne wyzwania. Oczywiście zgodziłem się im pomóc i mam nadzieję, że podejmiecie to wyzwanie razem ze mną, Kapitanem Warszawą. Sąsiedzi powzięli sobie za cel zbudowanie pięknego karmnika dla ptaków, który mogliby umieścić na jednym z drzew na swojej działce. Mają ogromny zapał i chęci do pracy, brak im tylko materiałów, z których mogliby go zbudować. Obiecałem, że zrobimy co w naszej mocy żeby wszystko zorganizować. Jak zdobędziemy potrzebne sprzęty? Nic prostszego! Do tego celu wykorzystamy metodę barteru, czyli wymiany z naszymi sąsiadami! Na każdym punkcie gry spotkacie Sąsiada, który w zamian za drobną przysługę, udostępni Wam przedmiot potrzebny do wykonania karmnika. Nie zwlekajcie ani chwili, zbierzcie przyjaciół, rodzinę i podejmijcie sąsiedzkie wyzwanie!
- Wawer – Księżniczki i rycerze
Księżniczki i rycerze Disneya potrzebują Twojej pomocy! Zły Mag rzucił na nich czar i wszystkie bajki mogą się zakończyć źle! Shrek nie uratuje Fiony, Kopciuszek nie pójdzie na bal, a Śnieżka się nie obudzi. Kto wie co jeszcze się stanie! Kapitan Warszawa szykuje drużynę dzielnych śmiałków, którzy razem z nim staną do walki z magiem. Tego jednak mogą dokonać tylko strażnicy magicznych kamieni przyjaźni. Poznaj postacie z bajek, pomóż im i zdobądź kamienie, a pokonasz Złego Maga.
gry miejskie w roku 2017
Akademia Elfów Świętego Mikołaja - 2017
Fundacja Zwalcz Nudę w 2017 roku po raz czwarty zrealizowała cykl gier miejskich i świątecznych atrakcji rodzinnych – Akademia Elfów Świętego Mikołaja:
- 25 listopada na Starówce,
- 2 grudnia na Bielanach
- 9 grudnia na Wawrze,
- 16 grudnia na Pradze-Południe.
Zadaniem graczy było zmierzenie się z Krampusem – złym elfem, który próbował doprowadzić do tego, by Święta się w ogóle nie odbyły. Na szczęście, udało im się go pokonać!
Aktywna Rodzina – POMAGAMY!
Fundacja Zwalcz Nudę w terminie 10.06 – 07.10.2017 zrealizowała już IV edycję projektu Aktywna Rodzina. W tym roku projekt został zmodyfikowany i zyskał tytuł Aktywna rodzina – POMAGAMY!
Projekt został zrealizowany przy współpracy z Miastem Stołecznym Warszawą oraz lokalnymi Partnerami. W naszym projekcie wzięło udział ponad 10 000 osób, uczestników gier miejskich oraz osób które bezpłatnie mogły skorzystać ze wszystkich atrakcji na piknikach rodzinnych. W ramach bezpłatnych animacji, rodziny mogły uczestniczyć m.in. w warsztatach plastycznych i kulinarnych, zajęciach sportowych, eksperymentach naukowych, zajęciach językowych, warsztatach programowania i robotyki.
W ramach projektu odbyły się gry miejskie:
- Bemowo – Jak pomagać seniorom? – gra o problemach osób starszych żyjących w mieście, barierach, które ich spotykają i trudnościach,
- Mokotów – Ratujmy pszczoły! – zadaniem graczy było przeniesienie się przyszłość i uratowanie ginącego gatunku pszczół,
- Ochota – Pomagamy naszym brzuszkom! – gra dotyczyła zdrowego odżywienia, diety i aktywnego trybu życie,
- Śródmieście – Pomagamy dzieciom – punkty gry były rozmieszczone w miejscach, w których pomaga się dzieciom – ogniskach pracy pozaszkolnej, organizacjach pozarządowych, świetlicach socjoterapeutycznych,
- Praga Północ – Zostań ratownikiem! – gracze mieli okazję zamienić się w lekarzy, strażaków, policjantów oraz spróbować swoich sił w innych zawodach, nauczyć się zasad udzielania pierwszej pomocy itd.,
- Targówek – Leniwa gra miejska – zadaniem graczy było zaradzenie pladze lenistwa, która opanowała cały świat, a szczególnie 6 bohaterów naszej gry,
- Bielany – Przygody Ani i Tomka – surviwalowa gra miejska,
- Teren Nadwiślański – Rok Rzeki Wisły – misją drużyn była pomoc Doktorowi Zagadkusowi w prowadzeniu badań terenowych nad Wisłą,
- Ursynów – Olimpiada Kapitana Warszawy – uczestnicy brali udział w rozgrywkach sportowych, a na końcu otrzymywali medal za wykonanie zadań,
- Wilanów – Ukryty skarb Wilanowa – zadaniem graczy było odnalezienie skarbu ukrytego na wilanowskiej plaży przez nieustraszonego pirata Barnabosa,
- Żoliborz – W poszukiwaniu przyjaciół – gracze musieli wesprzeć Rodzinkę Milusińskich w zaaklimatyzowaniu się w Warszawie i pokazać im najciekawsze miejsca w stolicy,
- Wawer – Strażnicy Planety Ziemia – edukacyjna gra miejska na temat ochrony planety, zagrożonych gatunków i ekologii,
- Wola – Świat miejskich pszczół – edukacyjna gra miejska na temat miejskiego ekosystemu, warszawskich zwierząt, ptaków,
- Włochy – Poznaj tajemnice Skrzatów – gracze po otrzymaniu wiadomości i wskazówek, jak być dobrym mieszkańcem Warszawy – czyli jak zanieczyszczać środowiska, segregować śmieci, dbać o zwierzęta.
Cały świat na Włochach
Gra miejska w ramach projektu „Cały świat na Włochach” odbyła się 20 sierpnia na terenie dzielnicy. Fabuła gry oparta była na inspiracji postacią Tony’ego Halika i jego dokonaniami. Uczestnicy gry pełnili w niej rolę spadkobierców dorobku tego polskiego podróżnika, który w specjalnym liście do nich skierowanym, zapisał wskazówki dotyczące planowanej podróży. Ze względu na fakt, że nie mógł on jej zrealizować, nasi dzielni śmiałkowie mieli podjąć wyzwanie, odwiedzić kraje wskazane przez Halika i poznać ich kulturę. Każdy z sześciu przystanków podróży reprezentował wybraną kulturę świata. Na drużyny czekały następujące zadania:
- budowanie kolumny greckiej przy użyciu gry Tower of power,
- gra memory związana z włoskimi dziełami sztuki,
- układanie na czas słowa z klocków za pomocą chińskich pałeczek,
- rozwiązywanie zagadek afrykańskich,
- poszukiwanie indyjskich skarbów za pomocą wykrywacza metalu,
- tworzenie indiańskich łapaczy snów.
Za każde wykonane zadanie drużyny mogły otrzymać maksymalnie pięć punktów, które odznaczane były na specjalnych legitymacjach podróżniczych opatrzonych nazwą zespołu. Na trzy najlepsze drużyny czekały wspaniałe nagrody, m.in. książki, podróżnicze gry planszowe czy vouchery na lody w lokalnej cukierni Słodki Miś.
Wielokulturowa gra miejska
Gra miejska została zorganizowana dla klas nauczania początkowego (I-III) w Szkole Podstawowej nr 72, im. Przyjaciół Grochowa, ul. Paca 44. Punkty gry zostały umieszczone w salach lekcyjnych oraz w małej sali gimnastycznej.
Na początku wydarzenia wszystkie klasy, nauczyciele oraz opiekunowie spotkali się na sali gimnastycznej gdzie nastąpiło wprowadzenie do gry miejskiej. Następnie dzieci rozeszły się w grupach liczących około 38-40 osób do sal gdzie czekały na nich zadania do wykonania
Po przyjściu grupy animatorzy proszą uczniów żeby stanęli w kole. Dzieci odliczają od 1 do 6 i zostają podzielone na 6 grup. W grupach siadają aby poznać pierwsze zadanie wprowadzające w grę. Animatorzy rozdają dzieciom identyfikatory (samoprzylepne karteczki do naklejenia) oraz paszporty -legitymację – 1 dla każdego dziecka. Na karteczkach jest zaznaczony kolor do której drużyny dziecko należy (czerwona, zielona, żółta, niebieska, fioletowa, pomarańczowa). Dzieci piszą na nim swoje imię i przyklejają w widocznym miejscu. Piszą również swoje imię na legitymacji.
Edukacyjna gra miejska o Wiśle
Czy wiecie, że dnia 22 czerwca 2016 na wniosek oddolnej inicjatywy społecznej Sejm RP ogłosił Rok Rzeki Wisły w 2017?
Wisła jest najdłuższą polską rzeką i należy do dużych rzek europejskich. Jest uważana przez wielu Polaków za symbol naszej Ojczyzny – jest z nią wręcz utożsamiana. Określana jest też często jako „królowa polskich rzek”. Nie oznacza to jednak wcale, że jest przez nich wszystkich znana. Warto zatem, zwłaszcza w roku 2017, który został uznany przez Sejm Rzeczpospolitej Polskiej za Rok Wisły, przyjrzeć się jej w różnych aspektach geograficznych: przyrodniczych, społeczno-kulturowych, w tym humanistycznych, jak też gospodarczych.
Przyjrzyjmy się bliżej królowej polskich rzek – poznajmy ją i odkryjmy jej tajemnice!
Poszukiwacze przygód!
Specjalnie dla Was przygotowaliśmy zadania dzięki którym lepiej poznacie rzekę Wisłę. Waszym zadaniem jest odwiedzenie miejsc, które zostały zaznaczone na mapie. Spotkacie tam naszych Agentów, którym dobro Wisły wyjątkowo leży na sercu – z resztą mamy nadzieję, że jak nam wszystkim!
Cały świat na Wilanowie
Gra miejska w ramach projektu „Cały świat w Wilanowie” odbyła się w terminie 9-29 października 2017 na terenie dzielnicy. Za pośrednictwem strony internetowej swój udział w grze zadeklarowało siedem drużyn, które zrzeszały łącznie 28 uczestników w różnym wieku.
Gra miała niepowtarzalną formę, część zadań bowiem dostępna była na terenie dzielnicy Wilanów w postaci kodów QR (po jednym: w Bibliotece Publicznej przy ul. Kolegiackiej 3, w Boom Klubie ul. Sarmacka 28 oraz w barze Gorący Pies przy al. Rzeczypospolitej 10). Pozostałe trzy zadania uczestnicy gry otrzymywali drogą mailową przy zapisaniu na grę. Razem z opisanymi zadaniami, zgłoszone drużyny w mailu powitalnym uzyskiwały regulamin gry oraz dokładną instrukcję działania kodów QR.
Fabuła gry oparta była na historii o zuchwałych złodziejach, którzy ukradli cenne dzieła sztuki z muzeów na terenie dzielincy Wilanów. Uczestnicy gry pełnili w niej rolę poszukiwaczy zaginionych dzieł, które odzyskiwali od porywaczy, realizując kolejne zadania.
Na drużyny czekały następujące wyzwania:
– puzzle oraz odgadywanie miejsca, które zostało na nich przedstawione,
– stworzenie własnego haiku na dowolny temat,
– pokazanie wraz z drużyną swojego ulubionego kraju,
– rozwiązywanie zagadek afrykańskich,
– poszukiwanie elementów nawiązujących do innych kultur na terenie dzielnicy Wilanów i sfotografowanie ich,
– tworzenie wieży Eiffla z dowolnych materiałów.
Za każde wykonane zadanie drużyny mogły otrzymać maksymalnie pięć punktów, które przyznawane były w każdą niedzielę i publikowane w rankingu drużyn na stronie internetowej w zakładce projektu. Na trzy najlepsze drużyny czekały wspaniałe nagrody, m.in. Książki podróżnicze czy gry planszowe.
Duchy Łakomczuchy na Bielanach
Fundacja Zwalcz Nudę wraz z UD Bielany zaprosiła wszystkie dzieci razem z rodzicami do wspólnej zabawy i obchodzenia święta Dziadów. Na starcie gry – w Kalimbie, ul. Cegłowska 32, uczestnicy otrzymali mapę miejsc gdzie spotkali naszych upiornych pomocników którzy przygotowali dla nich zadania do wykonania.
Partnerami wydarzenia byli:
- Kalimba toys (ul. Cegłowska 32)
- Czytelnia (al. Zjednoczenia 46)
- Jadłostacja (ul Kasprowicza 48)
- SLOU (al. Zjednoczenia 11)
- Mała Forma (al. Zjednoczenia 11)
- WakeCup CAFE Zjednoczenia (al. Zjednoczenia 1)
- Café de la Poste (ul. Schroegera 72)
- with love to design (ul. Schroegera 74)
- stylove (ul. Schroegera 74)
- Roślina (ul. Schroegera 80)
***
Drogie Duchy Łakomczuchy musimy Was poprosić o pomoc. ⚰🎩👻🎃 Na Bielanach zamieszkały trzy duchy literatów, które nie mogą się uwolnić i opuścić naszej dzielnicy… Mamy nadzieję, że wspólnie uda nam się uwolnić literatów i zaspokoić głód Duchów Łakomczuchów 👈👈👈
Mokotowska Akademia Tajnych Agentów
20 maja odbyło się wyjątkowe szkolenie w Mokotowskiej Akademii Tajnych Agentów. Na kadetów czekało wiele ciekawych i wymagających zadań godnych prawdziwych agentów. Dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w naszej zabawie, a zwycięzcom serdecznie gratulujemy! Dzięki Wam nasza dzielnica znów jest bezpieczna! 🙂
Gra skierowana jest do wszystkich mieszkańców Warszawy i okolic – rodzin z dziećmi, młodzieży, osób dorosłych i seniorów. Potrzebujemy Tajnych Agentów w różnym wieku – ze zróżnicowaną wiedzą i doświadczeniem! Na każdym z punktów Tajni Agenci wyznaczają kandydatom zadania do wykonania aby sprawdzić ich umiejętności, sprawności, wiedzę oraz doświadczenia i zweryfikować czy mogą zostać wcieleni do Akademii Tajnych Agentów i służyć swojemu miastu i dzielnicy. Sposób wykonania zadania jest punktowany, a zwycięskie drużyny otrzymają nagrody.
Gra miejska i piknik rodzinny z okazji Dnia Dziecka
Czy są wśród Was odważni mieszkańcy Wawra i okolic, którzy chcieliby odbyć szkolenie i wstąpić do Wawerskiej Akademii Tajnych Agentów?
Ostatnio w naszej dzielnicy dzieją się podejrzane rzeczy! Trzy – na szczęście w porę – udaremnione kradzieże, podszywanie się pod inne osoby, przejęcie jednego z numerów telefonu w Urzędzie Dzielnicy Wawer i podsłuchy oraz dziwne malunki pojawiające się w okolicach ulicy Patriotów, tajemnicze i prawdopodobnie zaszyfrowane anonse w lokalnej gazecie…
Mieszkańcy skarżą się na głuche telefony i już nie czują się tu tak bezpiecznie jak jeszcze kilka miesięcy temu… Cały czas sprawdzamy, czy za tymi wszystkimi wybrykami stoi jedna szajka przestępcza, czy może sieć zupełnie niezwiązanych ze sobą osób.
Chcemy dmuchać na zimne, więc postanowiliśmy działać szybko! Nasza Dzielnica potrzebuje przeszkolonych Tajnych Agentów, którzy będą stać na straży porządku, a w nagłych przypadkach dzięki swojej detektywistycznej wiedzy oraz ogólnej sprawności, pomogą nam w rozwikłaniu zagadek kryminalnych i wesprą nas swoimi działaniami!
Z tego powodu rozpoczynamy nabór kadetów do Wawerskiej Akademii Tajnych Agentów!
Planeta Zwierząt
Fundacja Zwalcz Nudę przygotowała grę miejską, która składała się z 6 zadań – część z nich odbywała się na terenie Warszawskiego ZOO – uczestnicy mieli zapewniony bezpłatny wstęp. Na grę zapisało się ok. 200 osób, w sumie 50 drużyn. Dzięki sprawnemu przeprowadzeniu gry miejskiej i współpracy z lokalnymi organizacjami poszerzyliśmy wiedzę uczestników na tematy opisane w autorskim scenariuszu. Przeprowadziliśmy też szeroko zakrojoną w mediach akcję promocyjną. W promocję wydarzenia włączyły się takie media jak: Radio Eska, Wiadomości Sąsiedzkie, Informator Stolicy, mapamamy.pl, mapadzieci.pl, dzieckowwarszawie.pl, czasdzieci.pl czy ekologia.pl. Przygotowaliśmy również kampanię viralową, której ilość odbiorców sięgnęła ponad 10 000. Bohaterami kampanii zostali: Monika i Marcin Żewłakow, Akop Szostak czy Tomasz Smokowski.
Dzięki wsparciu gwiazd i sportowców mogliśmy propagować wiedzę na temat ochrony zwierząt oraz postaw pro-zwierzęcych. Poprzez kampanię viralową oraz edukacyjnej grze miejskiej mogliśmy poszerzyć świadomości różnych grup społecznych w zakresie praw zwierząt, opieki nad zwierzętami oraz ich humanitarnego traktowania. Poprzez współpracę ze stołecznymi organizacjami działającymi na rzecz zwierząt ( Fundacja Azylu pod Psim Aniołem, Towarzystwo Ochrony Ptaków) zmotywowaliśmy uczestników do podejmowania potrzebnych działań na rzecz zwierząt, oraz uwrażliwiliśmy ludzi na los zwierząt i konieczność reagowania w sytuacji nadużyć wobec nich. Przeprowadzone działania przyniosły efekt w postaci zwiększenia świadomości mieszkańców na temat roli zwierząt w mieście oraz w życiu każdego człowieka. Udało się również zwrócić uwagę uczestników na na sposoby w jakie oni, osobiście mogą osobiście mogą się zachowywać, by wspierać powyższe cele na co dzień.
WYBRANE WYDARZENIA W POZOSTAŁYCH LATACH
POTWORNY UNIWERSYTET
W sobotę, 17 września potworni Profesorowie przygotowali nietypowe zadania dla swoich studentów. Grę zorganizowała Fundacja Zwalcz Nudę oraz Centrum Komunikacji Społecznej. Każdy żak dostał swój indeks, a rok akademicki uroczystym przemówieniem rozpoczął Dziekan Potworzasty. Nasi gracze musieli m.in. rozpoznać różne zapachy, pokonać wyznaczoną trasę w kamizelce z obciążeniem, nawlec igłę w specjalnych goglach zniekształcajacych widziany świat – a to wszystko podczas pierwszego dnia nauki na Potwornym Uniwersytecie. 😉
Z uwagi na międzygalaktyczną współpracę w Warszawie został otwarty Potworny Uniwersytet, którego celem jest wymiana wiedzy na temat istot pozaziemskich, w tym potworów, które od lat żyją na naszej planecie. Pragniemy przygotować naszych studentów do podróży międzygalaktycznych…
***
Drodzy Studenci!
Zostaliście przyjęci na Uniwersytet Potworny. Waszym zadaniem jest zgłębienie wiedzy na temat różnych kultur, ras i obyczajów. Weźcie udział w zajęciach akademickich/ wykonajcie zadania, które dla Was przygotowali i zdobądźcie jak najlepsze oceny.
Odwiedźcie:
- Prof. Hałaśnica Głuchawa – Uwaga drodzy Studenci Pani profesor sprawdzi możliwości Waszego głosu!!!! 😀
- Prof. Knyszojadę Smrodliwą – wszelkie zapachy te ładne i te mniej przyjemne to jej specjalność, na niektórych zajęciach lepiej żebyście zatkali nos!
- Prof. Rozpychacz Wybredny – Prof. Wybredny mieszka na co dzień na przeludnionej planecie. Namiastkę tego ścisku poznacie na jego zajęciach.
- Prof. Zastawiasz Olbrzymi – profesor pochodzi z planety wielkiej i pełnej wielkich stworów. Sprawdzi on Waszą tężyznę fizyczną.
- Prof. Siedziołek Przyciężki – pochodzi z wielkiej planety, gdzie przyciąganie jest 20x większe niż na Ziemi. Stąd jak już gdzieś usiądzie – ciężko mu wstać. Poznacie jakie to uczucie być ociężałym Poooootwooooreeeeem. 😀
- Prof. Oknogapka Permanentna – Pani Profesor ma bardzo słaby wzrok. Na zajęciach będziecie ćwiczyć czynności, przy których wzrok oknogapa bardzo utrudnia ich wykonanie. Bądźcie cierpliwi!

100 atrakcji na 100-lecie
Drodzy poszukiwacze skarbów!
Po wielu trudach poszukiwań i walce z czasem nadszedł dzień, w którym tajemnica skarbu Pragi-Południe zostanie odkryta. Władze, które zdecydowały o przyłączeniu osiedli do stolicy, gdzieś na terenie obecnej Pragi – Południe, ukryły wyjątkowy skarb. Miał on ochronić dzielnicę w razie niebezpieczeństwa. Od tego wydarzenia minęło 100 lat. Na przestrzeni dziesięcioleci władze dzielnicy, w obawie przed utratą skarbu, wielokrotnie zmieniały miejsce jego ukrycia. Podjęli oni współpracę z grupą architektów, którzy byli zaangażowani w budowę stadionu dziesięciolecia. I to właśnie tam, zakończy się nasza przygoda!
Zapraszamy wszystkie drużyny na miejsce startu (teren pikniku Narodowego Dnia Sportu – błonia stadionu PGE Narodowego) o 12:45 i zgłoście się do rejestracji. Tu dostaniecie wszystkie wskazówki które pomogą Wam rozwiązać zagadkę skarbu dzielnicy. Musicie odwiedzić wszystkie wyznaczone punkty i wykonać zadania. Wszystkie zadania są punktowane. Wszystkie drużyny, będą mogły odnaleźć skarb, jednak tylko trzy zwycięskie drużyny, które zdobędą największą ilość punktów otrzymają nagrody.
1 października 2016 r. odbył się ostatni etap zmagań, podczas którego udało nam się odnaleźć skarb Pragi-Południe. Projekt „100 atrakcji na 100-lecie” trwał od maja do października i umożliwił wszystkim chętnym uczestnikom poznanie wielu ciekawostek na temat tej wyjątkowej dzielnicy. Podczas finałowego etapu na śmiałków czekał zestaw zadań, które przybliżyły tajemnicę miejsca ukrycia skarbu. Dzięki współpracy z superbohaterami z Brygady Kapitana Warszawa udało nam się zdobyć pewne wskazówki, jednak aby je otrzymać gracze musieli wykazać się sprytem, pomysłowością i kreatywnością.
Cztery drużyny, które wykazały się największym zaangażowaniem i pasją godną poszukiwacza skarbów otrzymały nagrody.
TELEGRAM OD FILEASA FOGGA
6 sierpnia 2016 r. Fundacja Zwalcz Nudę oraz Urząd Dzielnicy Wola zaprosili wszystkich podróżników do ekscytującej gry miejskiej! Start gry odbył się o godz. 11:00 w Parku Moczydło. Uczestnicy gry starali się pomóc Fileasowi odzyskać utracony honor! Pan Fogg – perfekcyjny dżentelmen – został oskarżony o kradzież i potrzebuje pomocy!
Droga Pani Hudson!
Właśnie dotarła do mnie wiadomość. Stop. Jestem ponoć podejrzany o kradzież. Stop. Nie mogę zawrócić jeśli chcę wygrać zakład. Stop. Detektyw Fix jednak powziął za cel przeszkodzenie mi. Stop. Proszę o posłanie za mną kogoś, kto mógł by dostarczyć dowodów mojej niewinności. Stop. Osoba ta musi być niezwykle dzielna, gdyż spotkać może się z różnymi nieznanymi dla niej kulturami na całym świecie. Stop. Będzie musiała mnie szukać w miejscach w których planuję zostać dłużej. Stop. Dowód jest w moim gabinecie. Stop. To dziennik badań jaki prowadziłem, opatrzony datami każdego zapisu. Stop. Proszę o pośpiech. Stop. Podejrzewam, że detektyw, a może nawet złodzieje nie pozwolą mi dokończyć podróży. Stop.
Oddany
Fileas Fogg
***
Drodzy uczestnicy!
Jako krewni Pani Hudson, którzy zawsze chcieli podróżować zgłosiliście się by dostarczyć Foggowi przedmiot mający go uniewinnić. Spakujcie walizki i przygotujcie się na podróż poprzez cały świat goniąc niesfornego sąsiada swojej ciotki. Na trasie spotkasz pięciu miejscowych, którzy spotkali się z Fileasem i mają za zadanie pokazać ci dalszą drogę, którą masz podążyć. Doktor Fogg wie jednak, że nie tylko Ty za nim podążasz, więc by mieć pewność, że jesteś tym, za kogo się podajesz wykonać będziesz musiał zadania potwierdzające twoją tożsamość. Dogoń doktora i zwróć mu notes aby mógł udowodnić swoją niewinność i dokończyć swoją podróż. Po drodze uważaj tylko na możliwe korki!
Akademia Elfów Świętego Mikołaja - 2016
Fundacja Zwalcz Nudę w 2016 roku po raz kolejny zrealizowała cykl gier miejskich i świątecznych atrakcji rodzinnych – Akademia Elfów Świętego Mikołaja – skierowany do rodzin z dziećmi. Od 10 do 18 grudnia 2016 zrealizowaliśmy 4 bezpłatne wydarzenia w czterech dzielnicach Warszawy: w Wawrze, na Woli, na Pradze-Południe oraz na Bielanach. Każdej grze miejskiej towarzyszyły różne świąteczne atrakcje rodzinne. Punkty gry w których na drużyny czekali nasi Świąteczni Pomocnicy – tj. Elfy, Elfki, Śnieżynki i Mikołajki oraz sam Święty Mikołaj, umieszczone były w miejscach przyjaznych rodzinie, które warto znać i odwiedzać.
Gra miejska była otwartym naborem na pomocników Świętego Mikołaja. Na początku gry uczestnicy dostali wszystkie potrzebne materiały tj. indeks, plan kampusu (mapę gry) oraz list od dziekana Akademii – Świętego Mikołaja – z informacją o miejscach, w których znajdują się departamenty Akademii Elfów Świętego Mikołaja. W każdym z odwiedzanych departamentów, drużyny musiały wykonać zadanie, aby pomóc w wytworzeniu odpowiedniej ilości świątecznej energii potrzebnej do przygotowania Świąt Bożego Narodzenia. Uczestnicy gry na punktach musieli m.in.: szukać wymarzonych prezentów dla dzieci i ozdób choinkowych, budować z klocków LEGO, testować różne zabawki, ozdabiać choinkę, odpowiadać na pytania dotyczące świąt, ozdabiać świąteczne pierniczki, tworzyć ozdoby choinkowe, pakować prezenty, sortować listy w różnych językach, sprawdzać różne dyscypliny sportowe i sprzęt do nich potrzebny. Zwycięskie drużyny otrzymywały nagrody, a wszyscy mali gracze, miłe upominki!
Po każdej grze zapraszaliśmy wszystkich na moc rodzinnych animacji świątecznych, m.in. spotkanie ze Świętym Mikołajem, przedstawienie „Czarodziejski Puch”, pisanie listów do Mikołaja oraz zabawy w kąciku małego konstruktora. W naszym projekcie wzięło udział ponad 400 rodzin, które bezpłatnie mogły skorzystać ze wszystkich atrakcji.


AKADEMIA ELFÓW ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA - 2015
Od 28 listopada do połowy grudnia 2015 r. Święty Mikołaj przeprowadził nabór na stanowisko Elfa. Niestety, uporczywa choroba dopadła połowę jego pomocników, a bez ich wsparcia – świąt mogło nie być!
Wszystkich śmiałków zaprosiliśmy do świątecznego wyzwania! Uratuj wytwórnię zabawek i zostań najlepszym pomocnikiem Białobrodego! Aby się nim stać, trzeba posiadać wyjątkowe umiejętności – i właśnie temu służyła Akademia Elfów Świętego Mikołaja.
Akademia Elfów Świętego Mikołaja znajduje się na Biegunie Północnym. W tych specjalnych okolicznościach przeniesiono ją do naszej stolicy! Tak jak na Biegunie, Akademia podzielona została na departamenty, które wspólnie przygotowują święta! Dzieci miały możliwość odwiedzenia m.in. departamentu sortowania listów, dekoracji świątecznych, klocków, lalek oraz pakowania prezentów.
SKARB LEŚNYCH SKRZATÓW ODNALEZIONY NA WAWRZE!
Na zlecenie Urzędu Dzielnicy Wawer Fundacja Zwalcz Nudę miała przyjemność zorganizowania rowerową grę miejską. 11 października 2015 r., w ramach finału LOTTO Poland Bike Marathon 2015, zaprosiliśmy mieszkańców Wawra oraz uczestników wyścigu i rowerowych sympatyków będących w miasteczku wyścigu do wspólnej przygody!
Drużyny – głównie rodziny z dziećmi – przemierzyły niebieski szlak rowerowy na którym czekali informatorzy – przyjaciele Skrzatów, które kiedyś zamieszkiwały okolice Mazowieckiego Parku Krajobrazowego.
Uczestnicy gry musieli wykazać się spostrzegawczością, dobrą pamięcią oraz celnym okiem. Podczas gry musieli zmierzyć się z szeregiem zadań wyznaczonych przez przyjaciół Skrzatów – m.in. strzelali z łuku, szukali zwierząt zamieszkujących okolice, tworzyli bukiety róż z jesiennych liści i rozwiązywali łamigłówki logiczne. Po każdym dobrze wykonanym zadaniu drużyny dostawały wskazówki dotyczące miejsca ukrycia skarbu oraz sposobu w jaki można otworzyć skrzynię pełną złotych monet.
Wszyscy gracze dostali miłe upominki, a trzy drużyny, które zdobyły największą ilość punktów – otrzymały wspaniałe nagrody ufundowane przez Urząd Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy, firmę Russell oraz Escape Room Plan Ucieczki.
ŚLADAMI BAREI
10 października na warszawskim Ursynowie odbyła się gra miejska sponsorowana przez Urząd Dzielnicy Ursynów. „Śladami Barei” wyruszyło blisko 50 drużyn, aby zmagać się z problemami rodem z czasów PRL. Już na starcie gry uczestnicy mogli poczuć smak tamtego okresu. Najpierw musieli sprawdzić na listach lokatorskich, do którego z 3 okienek powinni podejść, aby otrzymać książeczkę mieszkaniową. Kiedy już wiedzieli, które okienko jest ich, okazywało się, że… pani w spółdzielni ma przerwę na malowanie paznokci.
Gra ruszyła, a gracze udali się na 5 punktów opisanych na kartach gry jako „miejsca dokonywania wpłat na książeczkę”. Drużyny mogły odwiedzać punkty w dowolnej kolejności. Na uczestników czekały następujące zadania: zaszyfrowanie wiadomości tak, aby cenzor nie mógł domyślić się kiedy, gdzie, o której godzinie, a przede wszystkim w jakim celu zwołane zostaje zebranie lokatorskie, brali udział w czynie społecznym – grabieniu liści, które następnie były ważone, należało stanąć w kolejkę za towarem deficytowym, stworzyć meble za pomocą zwykłych krzeseł. W domu „IKAR” należącym do SGGW, czekało na zawodników ostatnie zadanie. Tu kolektyw musiał w ramach podziękowania Burmistrzowi za mieszkanie nagrać dla TV kilka słów wdzięczności. Każda ekipa miała na to 30 sekund. Wśród podziękowań znalazły się przemówienia, wiersze, a nawet piosenki.
Dodatkową atrakcją dla biorących udział w grze była jeżdżąca między punktami przy ul. Barwnej a Galerią Metro taksówka firmy WPT 1313. Woziła ona z jednego miejsca gry na drugie tych, którzy potrafili namówić kierowcę, aby jednak mimo wolnej soboty odpalił silnik.
AKTYWNA RODZINA – KAPITAN WARSZAWA ZAPRASZA!
Fundacja Zwalcz Nudę w 2015 roku zrealizowała już II edycję projektu Aktywna Rodzina – Kapitan Warszawa Zaprasza! tj. 18 gier miejskich i pikników rodzinnych w 18 dzielnicach Warszawy. Projekt był współfinansowany przez m.st. Warszawa, a Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska Pan Michał Kiełsznia, objął go patronatem honorowym.
Od maja do października zrealizowaliśmy 18 darmowych wydarzeń w każdej dzielnicy Warszawy – grze miejskiej towarzyszył piknik rodzinny z mnóstwem atrakcji. Podczas wydarzeń rodziny mogły aktywnie spędzić ze sobą czas, wspólnie się bawić, uczyć, współpracować ze sobą, a przy okazji lepiej poznać swoją dzielnicę. Punkty gry w których na drużyny czekali nasi Superbohaterowie umieszczone były w miejscach przyjaznych rodzinie, które warto znać i odwiedzać.
Gra miejska była otwartym naborem kandydatów na Superbohaterów, którzy – jeśli zakończyli misję – zostawali wcielani do Brygady Kapitana Warszawy. Na początku gry uczestnicy dostawali wszystkie potrzebne materiały oraz mapę z zaznaczonymi punktami, w których czekał Kapitan Warszawa oraz jego pomocnicy – Superbohaterowie, m.in. Syrenka Warszawska, Superman, itp. W każdym z odwiedzanych miejsc uczestnicy gry musieli wykonać zadanie, aby pokazać, że nadają się na nowych bohaterów, którzy staną na straży naszego miasta. Uczestnicy gry na punktach musieli m.in.: radzić sobie w sytuacji gdy ich zmysł wzroku jest osłabiony, przeprowadzić sondaż uliczny, (ponieważ każdy Superbohater powinien słuchać potrzeb innych), pokonać tory przeszkód w salach zabaw oraz wspiąć się na ściankę wspinaczkową aby zaprezentować swoją odwagę. Gracze nie mogli być również na bakier z nowoczesną technologią – musieli więc dolecieć elektrycznym helikopterem we wskazane przez Kapitana Warszawę miejsce. Nie zabrakło również magii połączonej z ćwiczeniami logopedycznymi – używając swoich mocy drużyny, układały puzzle bez użycia rąk. Nasi gracze musieli odtańczyć taniec „Limbo”, przetestować swoją celność i zręczność grając w golfa, a również wykazać się wiedzą przy odszukiwaniu zwierząt występujących na obszarach Natura 2000. Rozpoznawali także egzotyczne warzywa i owoce, dekorowali ciasteczka, przeprowadzali eksperymenty chemiczne i bez problemu mierzyli się z językiem angielskim. Grom miejskim towarzyszyły Eko-akcje – zależało nam aby uczyć dzieci w sposób aktywny dbać o swoje otoczenie. W ramach Eko-akcji drużyny sprzątały śmieci w lasach, budowały karmniki, sadziły kwiaty i warzywa, segregowały śmieci oraz pieliły ogródki.
Zwycięskie drużyny otrzymywały nagrody, a wszyscy mali gracze miłe upominki! W naszym projekcie wzięło udział ponad 10 000 osób, które bezpłatnie mogły skorzystać ze wszystkich atrakcji.


ZOSTAŃ AGENTEM TAJNEJ ORGANIZACJI DS. WSPÓŁPRACY MIĘDZYGALAKTYCZNEJ
W ramach Święta Komunikacji 19 września 2015 r. na terenie zajezdni autobusowej Woronicza odbył się piknik pełen atrakcji. Jedną z nich była gra miejska – Zostań Tajnym Agentem.
Tajna organizacja ds. współpracy międzygalaktycznej (TOWM) została napadnięta przez hackerów. Do prasy dostały się przecieki informacji na temat przybyszów z innych planet – potworów, które mieszkają na Ziemi w przebraniu ludzi. TOWM panuje nad ich drugą tożsamością, pilnuje, by nie siały zamętu, by żyły zgodnie z naszymi zwyczajami. Ich obecność na Ziemi jest konieczna, gwarantuje pokój między galaktykami, jednak ich zachowanie nierzadko zdradza się w specyficznych zachowaniach. Nie są to postacie złe, po prostu na ich planecie panują inne zwyczaje. Ciężko im się dostosować. Do tej pory ludzie nie zwracali na to większej uwagi. Jednak wyciek tajnych informacji powoduje wszczęcie specjalnej procedury. Potwory można znaleźć w tramwajach, metrze i autobusach. Muszą być one w ciągłym ruchu by ich ciała okryte przebraniem ludzkim mogły funkcjonować na naszej planecie.
Uczestnicy gry – tajni agenci TOWM, którzy są odpowiedzialni za utrzymanie w tajemnicy tożsamości potworów – mają za zadanie znaleźć potwory i w kulturalny sposób nauczyć je zasad savoir vivre wskazując na to, że sytuacja jest wyjątkowa. Muszą tym samym wytłumaczyć jak pozostać wśród ludzi nie zwracając na siebie uwagi. Część zadań to zadania edukacyjne, część zadań polega na znalezieniu obiektu, część wiąże się z uruchomieniem kreatywności uczestników.
RAZEM BEZ BARIER – WARSZAWA PRZYJAZNA WSZYSTKIM MIESZKAŃCOM
Co by było, gdyby…
Wyobraź sobie, że na świecie grasuje wirus kilkubiegunowy, który właśnie dotarł do Warszawy. Coraz więcej mieszkańców traci wzrok, słuch lub sprawność ruchową. Co teraz? Czy miasto sprosta ich potrzebom? Jak warszawiacy będą radzić sobie w nowej sytuacji? Jakie napotkają bariery? A może uda się im pokonać groźnego wroga?
12 września śmiałkowie odbyli pełną wyzwań podróż po centrum Warszawy w poszukiwaniu antidotum na wirusa. Uczestnicy będą musieli poradzić sobie z pojawiającymi się na ich drodze barierami i wykonać szereg zadań. Wygrał zespół, który pierwszy wykona wszystkie zadania, odnalazł antidotum i dotarł do mety.
ZAGADKA ZAGINIONEJ GONITWY
22 sierpnia 2015 roku Urząd Dzielnicy Ursynów zaprosił wszystkich poszukiwaczy przygód na kolejną grę miejską ze ZwalczNude.pl. Cała zabawa odbywa się na terenie Toru Wyścigów Konnych Służewiec na Ursynowie.
W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku na Torze Wyścigów Konnych Służewiec odbyła się gonitwa. Dziś już mało kto o niej pamięta i gdyby nie fakt, że w jej trakcie miało miejsce nietypowe zdarzenie, odeszłaby ona w całkowite zapomnienie, jak wiele innych. To, co nie pozwala o sobie zapomnieć to fakt, iż po tym wyścigu jeden z jej obserwatorów zniknął w niewyjaśnionych okolicznościach. Zaginął też medal… Uczestnicy zabawy mieli możliwość rozwikłania tej dziwnej zagadki, a najlepsza drużyna odnalazła medal!