Widzę – Reaguję – Zmieniam 5
Przed nami piąta edycja projektu edukacyjnego Widzę – Reaguję – Zmieniam, nagrodzonego statuetką S3KTOR na najlepszą warszawską inicjatywę pozarządową.
Projekt ten ma na celu łamanie stereotypów, przeciwdziałanie mowie nienawiści, budowanie i rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Zawiera także elementy edukacji ekologicznej.
Gra miejska – 7 listopada, godz. 9:00-12:00
„Brygada Porządkowa poszukiwana!”
Szkoła Podstawowa nr 75, ul. Niecała 15
Rozpoczynamy kolejny cykl gier miejskich Widzę – Reaguję – Zmieniam! W ramach pierwszej gry będziemy poszukiwać członków naszego zespołu – Brygady Porządkowej -która pomoże nam zmieniać świat na lepsze!
Podczas zabawy uczniowie i uczennice będą uczyć się ekologicznego stylu życia i szerzyć go wśród swoich rówieśników.
- Społeczeństwa obywatelskiego – jaką rolę pełni ono w dzisiejszych czasach? Czy samorząd szkolny to także społeczeństwo obywatelskie? Jak młodzi mieszkańcy i mieszkanki Warszawy mogą włączać się w życie obywatelskie miasta? Dlaczego udział w wyborach jest naszym przywilejem, a jednocześnie obowiązkiem? Kim jest świadomy obywatel? I czym różni się demokracja od dyktatury? Na te i inne pytania dzieci i młodzież znajdą odpowiedzi, uczestnicząc w naszej grze.
- Świadomych wyborów konsumenckich – gra pokaże, jak nasze codzienne wybory wpływają na otaczający nas świat lokalnie i globalnie. Uczestnicy wykonując zadania zagłębią się w opowieść związaną z całym procesem od początku produkcji poszczególnych produktów aż do momentu, kiedy znajdą się na półce sklepowej. Poznają historię rolnika z Ameryki Południowej, który uprawia czekoladę i kawę i dowiedzą się czemu wybrał certyfikat Fair Trade, policzą ile litrów wody wykorzystano do wyprodukowania jednego t-shirtu, a także dowiedzą się, kiedy – jeżeli nie wprowadzimy zmian do naszego stylu życia – nasza planeta zamieni się w jedno wielkie wysypisko śmieci. Obliczą także, jaki ślad węglowy pozostawia po sobie wyprodukowany w Argentynie, a zjedzony z Polsce, pomidor – w porównaniu z tym wyprodukowanym lokalnie. Zastanowią się nad sensownością wymieniania urządzeń technologicznych co kilka miesięcy, tylko dlatego że na rynek wypuszczono nowy model danego sprzętu. Porozmawiamy także o rynku fast fashion – i warunkach, w jakich często są produkowane ubrania dla wielkich marek sklepowych. To wszystko ma ich skłonić do refleksji na temat stylu życia i wyborów konsumenckich, które podejmujemy na co dzień. Dzięki udziałowi w grze dowiedzą się także, co oznaczają takie symbole na opakowaniach, jak Fairtrade, BIO czy Recycle. Gra ma pokazać też lepszą wersję przyszłości naszej – i naszej planety.
W ramach poprzednich edycji projektu przygotowaliśmy scenariusze lekcji, które pedagodzy, nauczyciele, wychowawcy mogą wykorzystać podczas zajęć szkolnych.